Time is of the essence

Time essence boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink2

Time is in je boek absoluut of the essence. Zo is grammaticale tijd een belangrijke bouwsteen, maar tijd is een fenomeen dat zich op nog veel meer manieren in je verhaal kan manifesteren. Denk bijvoorbeeld aan chronologie, sprongen, het tijdperk waarin je verhaal zich afspeelt, tijd hebben om te schrijven – of juist niet :-p, en meer.Tijd in je verhaal is zo veelzijdig dat ik er een apart onderwerp van gemaakt heb in het curatieartikel. Daarin vind je naarmate de tijd vordert (ghe) steeds meer artikelen over deze boeiende materie.In dit artikel vertel ik je over verteltijd en vertelde tijd, over tempo, rekken en rennen, en wat dat kan … [Lees meer...]

Het aller-állermoeilijkste van je boek…

Moeilijk boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

… is het begin. Ga maar na:Je moet je lezer er al in de eerste paar zinnen van overtuigen dat jouw boek haar* kostbare aandacht waard is. Je lezer moet weten met welke hoofdpersonage(s) ze te maken krijgt. Het conflict, ook als het nu nog niet speelt, moet al doorschemeren. En meer.*Terugkerend thema: ik gebruik ‘zij’ en ‘haar’ in genderneutrale zin, dus inclusief ‘hij’ en ‘hem’.De eerste scène van je boek moet een gamechanger zijn. Je lezer weet nog helemaal niets. Dus je moet haar informatie geven, maar zónder doorzichtig uit te leggen.Daarbij moet wat er in die eerste scène gebeurt een eigen intrinsieke waarde … [Lees meer...]

Karaktertypen: de psychopaat en de sociopaat

Psychopaat schrijftips boek schrijven singularity miriam wesselink

Voor psychopaten is uiteraard veel emplooi in spannende verhalen. De gewetenloosheid en het nietsontziende eigenbelang van dit personage is bij uitstek een welkome verstoorder van het gezapige dagelijkse leven. Dan bedoel ik: welkom in boeken, natuurlijk. Je kunt dus dankbaar gebruik maken van deze aparte mensensoort, net als van zijn iets minder gestoord uitgevoerde neefje, de sociopaat.Maar wat maakt nu precies een psychopaat of een sociopaat? En wat is het verschil tussen die twee?De psychopaatEen psychopaat heeft een koud hart. Hij is niet in staat empathie te voelen. Of wroeging, spijt of berouw. Hij zou een machine zijn, … [Lees meer...]

Neem even de tijd

Tijd boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Je schrijfwerk heeft op veel verschillende manieren te maken met tijd. Zo is daar het tijdperk waarin je verhaal zich afspeelt. En tijd vinden om te schrijven kan nogal een dingetje zijn. Vooral als je die gevonden tijd aan andere zaken besteedt. 😋Maar dat terzijde.Er valt dus veel over tijd te zeggen. Zal ik niet allemaal doen, nu. Ik begin met dit artikel, waarin ik je vertel over een paar aspecten van tijd in je verhaal en de mogelijkheden om daarmee te spelen.ChronologieJe kunt je verhaal vertellen van voor naar achteren: het begint bij het begin en eindigt bij het einde. Je boek en het verhaal dat je daarin vertelt lopen … [Lees meer...]

I Put a Spell on You

Spell boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Oké, beetje flauw grapje als titel voor een artikel over spelling. Maar ‘Spelling’ als titel heb ik al een keer gebruikt (lees dat artikel vooral ook) en leuke quotes over spelling zijn al net zo dun gezaaid als integere VVD’ers die Henry Keizer heten.‘Spellbound’ was ook in de race, maar daar had ik niet zo’n leuke link bij (wel dit) als deze fraaie vertolking van I Put a Spell on You door Screamin' Jay Hawkins .Ik ga het hier dus hebben over spelling(-gerelateerde zaken). Dat leek me wel een goede afwisseling na een aantal artikelen over wat moeilijker grijpbare fenomenen als stijl, inspiratie, misverstanden en dergelijke.Want … [Lees meer...]

Stijl

stijl schrijven schrijftips singularity miriam wesselink victory2

Wat is stijl? Volgens het woordenboek is een schrijfstijl de manier waarop de schrijver zijn/haar verhaal vertelt. Dat kan beknopt of omslachtig, eenvoudig of ingewikkeld, concreet of abstract, arrogant of bescheiden, plat of verheven, objectief of subjectief, formeel of informeel, en nog veel meer of-of zijn.Stijl is je persoonlijke herkenningsmelodie, je allerindividueelste expressie, de hand waaraan je lezer de schrijver herkent. Het is jouw persoonlijkheid geëtst in je schrijfwerk.Je stijl is dus belangrijk.Hoe ontdek je je eigen stijl?Door veel te lezen, heel veel te lezen. Liefst boeken van veel verschillende schrijvers. … [Lees meer...]

O Inspiration, Inspiration, where art thou, Inspiration!

Inspiration boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink 11

Deze verzuchting herken je vast wel als geïnspireerd op Juliets wanhopige uitroep in een van de beroemdste Shakespearestukken: Romeo and Juliet (1592). Losjes erop gebaseerd, want Juliet vraagt niet waar (where) haar gedoemde geliefde is, maar waarom (wherefore) hij een Montague is, de familie waarmee haar eigen familie, Capulet, een dodelijke vete heeft.Maar dat betekenisverschil heb ik gelaten voor wat het is, want in zijn aangepaste vorm geeft de uitspraak perfect weer hoe ik me vaak in de steek gelaten voel door die onbetrouwbare schrijfbondgenoot Inspiratie, die regelmatig verdwijnt als ware hij een krolse kater.Als je dat gevoel … [Lees meer...]

Verdriet en eenzaamheid

verdriet boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink7

Waarom schrijven over verdriet en eenzaamheid? Waarom überhaupt negatieve emoties in je boek? Je wil toch dat je lezer blij is dat hij* je boek gelezen heeft, als hij je boek dichtslaat (hopelijk pas na de laatste bladzijde)?Zeker. Maar er zijn meer mogelijkheden dan een happy end om je lezer een band met je boek te geven. Je boek kan hem ook aanzetten om de wereld met andere ogen te bekijken, evenals zijn eigen rol daarin. Het kan een paradigm shift veroorzaken. Dat zijn geen dingen die per se regelrecht tot blijdschap leiden, maar vaak wel tot een goed gevoel. Als je lezer nieuwe en spannende ideeën in zijn wereldbeeld heeft … [Lees meer...]

Tussen droom en boek – 2

droom2 boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink8

Ja, een tweede artikel Tussen droom en boek. Die heb ik ook niet zien aankomen.In het eerste artikel vertelde ik je hoe de ontwikkelingen in je verhaal zo snel kunnen gaan dat je de grip erop verliest, en hoe ik dat weer in het gareel heb gekregen met een verhaallijnenstrategie. Terwijl ik met die verhaallijnen in mijn boek aan de gang was, popten er nog meer tips om te delen op.Enter Tussen droom en boek - 2.Verhaallijnen in Word – ondanks ScrivenerDe verhaallijnen hou ik bij in MS Word, één document per verhaallijn.Ik schrijf mijn boek en alle meta-informatie in Scrivener. Dus waarom de verhaallijnen in Word? Ik heb … [Lees meer...]

Misverstanden

misverstand boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Om je lezer te boeien moet je verhaal conflict, spanning, wrijving hebben. Het leven van je protagonist moet schuren. Hij* moet geconfronteerd worden met problemen en ze oplossen. Hoe krakkemikkig ook.* Ik gebruik ‘hij' en 'hem’ in genderneutrale zin, dus inclusief ‘zij’ en ‘haar’.Wat daar heel bruikbaar voor is, is het misverstand.Misverstanden zijn potentiële kantelpunten.Want stel dat vrijbuiter-met-een-klein-hartje Han Solo aan het einde van de eerste Star Warsfilm (deel 4 in de serie; ja, verwarrend), toen hij Leia Luke zag omhelzen, stilletjes was weggeslopen in plaats van het bij haar aan te kaarten. Zijn misverstand – … [Lees meer...]