Niets is wat het lijkt

niet lijkt boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Niets is wat het lijkt – een prima tactiek om je boek spannend en boeiend te maken. De woorden ‘lijken’ en ‘blijken’ verschillen maar één letter en kunnen toch twee totaal andere werelden betreffen.Rookgordijnen die de waarheid verhullen, lagen waaronder de werkelijkheid verborgen gaat, mindfucks waarmee wereldbeelden op hun kop worden gezet – het is een beproefde manier om je lezer aan je boek gekluisterd te houden.De butler heeft het gedaanEen klassiek voorbeeld van je lezer een rad voor de ogen draaien is de whodunnit, waarin de meeste onwaarschijnlijke dader het toch gedaan blijkt te hebben. Soms door de meest voor de hand … [Lees meer...]

Woede

woede-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink3

Een van de aller-aller-állerbelangrijkste bouwstenen van een goed boek is emotie. Een verhaal zonder emotie is als een maaltijd zonder smaak. In een eerder artikel vertelde ik je over angst, een emotie waar je een heel boek op kunt bouwen. Dit artikel gaat over woede, wat net zo’n belangrijk ingrediënt in je verhaal kan zijn.Woede is een overweldigende emotie en kan een dwingende drift zijn. Het is niet voor niets dat schrijvers en filmmakers hun hoofdpersonages vaak gedreven laten worden door woede. Denk wat films betreft aan bijvoorbeeld Taxi Driver, Unforgiven en Falling Down. En bij de Millennium-trilogie van Stieg Larsson barst de … [Lees meer...]

De anatomie van een bestseller

bestseller-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink4

Misschien is het helemaal niet je wens en ambitie om een bestseller te schrijven. Misschien wil je juist een hooggekwalificeerde literaire roman schrijven en zal het je een zorg zijn of, en zo ja, hoeveel ervan verkocht wordt. Of misschien wil je puur en alleen voor jezelf schrijven en ben je niet eens van plan om je boek uit te geven. En het is ook goed mogelijk dat je het gewoon leuk vindt om over schrijven te lezen en meer niet.Alles kan.Desondanks is het best leuk en interessant om de anatomie van bestsellers eens nader te bekijken.Wat maakt een bestseller? Is daar iets over te zeggen? Niet in de zin van: volg dit recept en … [Lees meer...]

Lessons Learned van de Groten – Stephen King (2)

stephen-king-2-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink1

In de schrijf- en leeskringen om mij heen is het onvermijdelijk dat vroeg of laat de naam van Stephen King oppopt. Zo ook in een digitale leesclub waar ik lid van ben. En prompt verwees iemand in de chat onder dat topic naar SK met ‘Hem’ – met een hoofdletter. We concludeerden dat haar hand gestuurd moest zijn door haar onderbewuste aangezien we SK als een Meester beschouwen.Tijd voor een tweede artikel (hier artikel 1) over een van de bestverkopende schrijvers ter wereld, die in Amerika terecht onder de grote literatoren wordt geschaard.Alles heeft een reden en meestal meer dan éénJe hebt vast wel eens gehoord dat alles wat je in … [Lees meer...]

Strak in het pak

strak-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink13

‘Strak in het pak’. Dat roept een beeld op van een man (of vrouw) in een perfect zittend, slank gesneden pak om een dito lijf, waar alles aan klopt. Zo moet je tekst ook zijn. Tekst die ‘strak in het pak’ zit, glijdt volkomen natuurlijk en zonder haperingen het brein van je lezer in en roept daar de bedoelde beelden en emoties op.Daarvoor is het nodig dat je woorden en zinnen gebruikt die duidelijk zijn, prettig leesbaar gepresenteerd worden, en niet ondermijnd worden door overbodigheden.Dat betekent niet dat je tekst per se ‘kaal’ moet zijn. Er is geen enkel probleem om lyrisch te schrijven en prachtige metaforen te gebruiken. Maar … [Lees meer...]

Helpende handjes

schrijfhulp-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink1-3

Goed gereedschap is het halve werk. Daarom bespreek ik hier weer een aantal van de helpende handjes die je schrijfwerk makkelijker maken, je inzicht in je schrijfwerk geven, en je bij de les en de tijd houden.Eerdere artikelen over schrijfhulpjes vind je hier.Hack je breinAl je schrijfwerk ontstaat in je brein. Een goede reden dus om dat brein daarbij zo goed mogelijk te helpen. Bijvoorbeeld met de muziek op de site Brain.fm die speciaal gemaakt is om je hersengolven te stimuleren. Vergelijkbaar met Focus@Will, met als verschil dat de muziek van Brain.fm hier speciaal voor gemaakt isBrain.fm is niet gratis ($6,95 per … [Lees meer...]

Practicum

practicum-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink

Erlenmeyers, retorten, vreemde luchtjes, borrelende constructies, ontploffende proefjes, een amanuensis in een witte jas die zenuwachtig heen en weer loopt tussen het enthousiaste meisje dat de sleutel van de gevaarlijkestoffenkast heeft gevonden en het boefje dat probeert de nieuwe Mr White te worden.Als je bij deze titel meteen visioenen van zo'n scheikundelokaal krijgt: dat heeft niets te maken met wat ik hier met je wil bespreken (maar hé, bewaar dat visioen als interessante setting voor een verhaal!)‘Practicum’ slaat op de praktische tips in dit artikel over twee uiteenlopende onderwerpen: leestekens en dronken schrijven. … [Lees meer...]

Angst

angst-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink1

In dit artikel ga ik het hebben over angst. Angst, vrees, bangigheid, fobie, paniek, schijterig zijn, de bibberaties hebben, in de penarie zitten, of in je piepzak.In de context van schrijven komt angst in drie smaken. Angst van je personages. Angst van je lezers. En angst voor schrijven. Drie onderwerpen rondom hetzelfde thema, maar wel verschillend.Angst van je personagesHeel veel verhalen draaien om angst en hoe met name de hoofdrolspeler ermee omgaat. Als mensen bang zijn kunnen ze verschrikkelijke dingen doen. Angst is een enorm krachtige drijfveer en dat geeft jou als schrijver heel veel mogelijkheden.Je personage kan … [Lees meer...]

Aandacht

Aandacht-boek-schrijven-schrijftips-singularity-miriam-wesselink1

Dit artikel gaat over aandacht. Aandacht voor je boek, aandacht van je lezers, aandacht die je moet vasthouden.Aandacht maakt alles mooier, maakt boeiend, doet opbloeien. Gebrek aan aandacht laat verwelken.Aandacht geven aan je boek houdt in dat je er zorg aan besteed, dat je elke scène, elke zin nauwlettend beschouwt: klopt het? Voelt het goed, past het hier, staat er niets overbodigs, niets obligaats? Lopen en dansen de zinnen? Roept het op wat het moet oproepen: verwachting, ontroering, angst, afkeer, vertedering, rust, spanning, afschuw, verdriet, berusting, opluchting, contemplatie – wat het ook maar is wat op deze plek nodig … [Lees meer...]

Karaktertypen: de sadist

Sadist boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

In eerdere artikelen heb ik drie karaktertypen besproken, als handige leidraad voor het optuigen van de persoonlijkheid van je personages. Deze drie, de narcist, de machiavellist en de psychopaat/sociopaat, vormen tezamen de donkere triadeMaar er is nóg zo’n duistere persoonlijkheid die onaangenaam voor andere mensen is, misschien wel de ergste: de sadist.Een sadist is een wreedaard, iemand die geniet van de pijn, het verdriet en de vernedering van een ander, en die die pijn meestal zelf ook veroorzaakt. Sadisme is verbonden met agressie en macht: het plezier komt vaak voort uit de bevrediging van een hunkering naar macht. … [Lees meer...]