Karaktertypen: de sadist

Sadist boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

In eerdere artikelen heb ik drie karaktertypen besproken, als handige leidraad voor het optuigen van de persoonlijkheid van je personages. Deze drie, de narcist, de machiavellist en de psychopaat/sociopaat, vormen tezamen de donkere triadeMaar er is nóg zo’n duistere persoonlijkheid die onaangenaam voor andere mensen is, misschien wel de ergste: de sadist.Een sadist is een wreedaard, iemand die geniet van de pijn, het verdriet en de vernedering van een ander, en die die pijn meestal zelf ook veroorzaakt. Sadisme is verbonden met agressie en macht: het plezier komt vaak voort uit de bevrediging van een hunkering naar macht. … [Lees meer...]

Backfire!

Backfire boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Backfire betekent als werkwoord zoiets als terugslaan, terugkaatsen. Het woord wordt vooral gebruikt om aan te geven dat je acties het tegenovergestelde veroorzaken van wat de bedoeling was. Wat iemand doet kaatst dus op hem/haar terug.Backfire is een heerlijk middel om je schrijfwerk boeiend te maken, om er spanning in te brengen. Je kunt met backfire een kettingreactie op gang brengen, want als de zaken anders lopen dan bedoeld – de backfire - moet er een nieuwe strategie bedacht worden, die ook weer kan backfiren, enzovoort. Bovendien, als de actie die een probleem moet oplossen nadelig is voor iemand anders, dan kan die ander … [Lees meer...]

Compileren in Scrivener: maak een boek van je schrijfwerk

Scrivener boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink Facet

Als je bezig bent je boek te schrijven, komt er een moment dat je wil zien hoe je schrijfwerk er als boek uitziet – je wil de hoofdstukken zien, de opmaak, de paginanummering, de titel, de opdracht, enzovoort. Je wil het 'boek-gevoel' ervaren.In dit artikel vertel ik je hoe je dat in Scrivener voor elkaar krijgt.Tijdens het schrijven zelf zijn zaken als lettertype, onderstreping, regelafstand, e.d. – alles wat opmaak is – niet belangrijk. Dat komt als je boek klaar is. Of als je tussentijds iemand je boek, of een deel ervan, wil toesturen voor feedback.Die opmaak, die hoofdstukken, titels, paginanummers, et cetera, bepaal je met … [Lees meer...]

Hoe maak je hoofdstukken en scènes in Scrivener?

Scrivener3 boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink1

Scrivener is mijn steun en toeverlaat geworden. Mijn trouwe schrijfhulp, mijn overzicht van, en inzicht in mijn schrijfwerk. Zeggen dat ik niet meer zonder zou kunnen is waarschijnlijk overdreven, maar ik zou in ieder geval niet meer zonder willen.Tijd voor het derde artikel over Scrivener.Maar eerst een kort overzicht van wat ik in de twee vorige artikelen over Scrivener heb behandeld. Mijn ervaringen met Scrivener (1): Algemeen overzicht Scrivener’s tutorial (in de vorm van een Scrivenerproject – erg handig) Notities vanuit Evernote in Scrivener importeren en organiseren Collections, status, labels KeywordsMijn ervaringen … [Lees meer...]

50 ways to kill your lover

50 ways boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

In verhalen draait het om emotie. En er is weinig wat zulke emotie oproept als de dood. Zeker als het moord betreft. En helemaal als het de moord op een geliefde betreft: de crime passionnel of crime of passion.Van alle moorden die gepleegd worden, trekken deze de meeste belangstelling. Hier vind je de 10 beruchtste (volgens Amerikanen).Dus als je het thema van je boek ‘wraak’ wil laten zijn, is een crime passionnel daar een goede kandidaat voor.Woede, hartepijn en wraakIk stel me zo voor hoe je hoofdpersonage – laten we aannemen dat het een vrouw is – getergd door haar liegende, bedriegende geliefde, hem in blinde woede … [Lees meer...]

Zo laat je clichés voor je werken

Cliché boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Clichés moet je vermijden. Dat lees je in elk artikel over schrijven, dat hoor je in elke schrijfcursus, dat wordt er op elke schrijfsite en in elke Facebookgroep over schrijven ingestampt.En daar hebben de artikelen en cursussen en sites en Facebookgroepen groot gelijk in.Maar clichés kun je toch gebruiken. Niet letterlijk in je verhaal. Maar wel als ideeënbron om origineel te zijn. Want wat is het tegenovergestelde van een cliché? Iets origineels!Herken het clichéOm een cliché te kunnen gebruiken moet je het eerst herkennen. Sommige clichés zijn overduidelijk. Andere zijn zo ingesleten dat je ze niet eens meer bewust ziet. … [Lees meer...]

Maak je personages levensecht

levensecht boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

Om je lezer te boeien moeten je personages levensecht zijn (maar wel larger than life). Hoe maak je je personages levensecht? Door hun persoonlijkheid te tonen: hun goede en slechte eigenschappen, hun zwakheden, hun voorkeuren, smaak, angsten, geheimen, beschadigingen, gedrag, zelfrechtvaardiging.Er zijn verschillende manieren waarop je persoonlijkheidstrekjes van je personage kunt laten zien.Terloopse beschrijvingWat je personages zegt of doet, kan - letterlijk - veelzeggend zijn.Voorbeeld:Twee vrouwen zitten aan de keukentafel en de een vertelt een spannend verhaal over wat haar is overkomen. Middenin dat verhaal staat … [Lees meer...]

Het mysterie schrijven

mysterie boek schrijven schrijftips singularity miriam wesselink

De vraag: hoe te schrijven, is vergelijkbaar met de vraag: hoe te leven. Het is haast een filosofische vraag, waar geen eenduidig en rationeel antwoord op bestaat.Desondanks proberen we continu antwoorden te vinden. En er valt wel het een en ander over te zeggen.Die verhipte regeltjesDeze schrijftipswebsite staat vol met do’s & don’ts. Met zus-doen en zo-laten. Met regeltjes. Maar wat je van regeltjes kunt leren is beperkt. Er is altijd dat ongrijpbare ervoor zorgt dat je als lezer gegrepen wordt.Betekent dat dat je niet kunt leren te schrijven? Beslist niet. Regeltjes helpen. Als je door hebt hoe een bepaalde aanpak bij een … [Lees meer...]

Hoofdstukken en scènes

hoofdstuk schrijftips boek schrijven singularity miriam wesselink19

Hoe richt je je boek in met hoofdstukken en scènes? Als je een boek leest, lijkt het vanzelfsprekend, zoals de schrijver zijn verhaal heeft ingedeeld. Maar als je een boek schrijft, blijkt dat vaak nog niet zo simpel. Voor non-fictie wijst dat zich in het algemeen vanzelf, maar voor verhalend proza is dat niet per se zo.Voor de planners onder ons, de schrijvers die werken vanuit een van tevoren opgezet raamwerk en dat steeds gedetailleerder invullen, is het gemakkelijker te doen dan voor de ongestructureerden, de vrije vogels die gewoon beginnen en wel zien waar het verhaal hen brengt.Voor de niet-planners, de vrije vogels, heb ik … [Lees meer...]

Gelaagdheid en diepgang

gelaagdheid schrijftips boek schrijven singularity miriam wesselink

Als de kwaliteit van een boek beoordeeld wordt, vallen vaak de termen ‘gelaagdheid’ en ‘diepgang’. Maar wat zijn dat precies? Vraag het aan lezers en schrijvers en dan krijg je antwoorden als: diepere betekenis, dubbele bodems, psychologische ontwikkeling van de personages en dergelijke.Gelaagdheid wordt gezien als een noodzakelijk kenmerk van literatuur. Maar gelaagdheid is zeker niet beperkt tot literatuur. Je kunt haast zeggen dat het een noodzakelijk kenmerk van elk goed boek is, literatuur of ‘slechts’ lectuur.VerwevenheidEen goed boek is boeiend, en om boeiend te zijn moet alles in je verhaal met elkaar verbonden zijn. … [Lees meer...]