Hoe boei je je lezer? Het gaat niet alleen om het verhaal, het gaat ook over hoe je je verhaal vertelt. Lekker lopende tekst stimuleert je lezer te blijven lezen, zelfs als hij of zij nog niet helemaal door het verhaal gegrepen is. Op de site staan diverse artikelen met do’s voor het schrijven van een lekkere tekst*, maar wat zijn de don’ts? Wat verhindert lekkere tekst? Er zijn verschillende opstoppingen die je moet vermijden, en in dit artikel vertel ik je over irritante herhalingen. (Niet-irritante herhalingen bestaan ook; die komen een andere keer aan bod.) Herhaling van informatie Als je je lezer informatie geeft waarvan je … [Lees meer...]
Scènes-scènes-scènes
Scènes-scènes-scènes; een boek bestaat (bijna altijd) geheel uit scènes. Er zijn er maar heel weinig die scèneloos van begin naar einde lopen. Scènes zijn dus belangrijk. Hoe bepaal je wanneer een scène moet eindigen en een nieuwe begint? Wat zijn essentiële elementen in een scène? Wat zijn de do’s en don’ts? Voor je hele boek geldt dat je je lezer reden moet geven om verder te lezen. Dat is best lastig, want spannende en opwindende situaties en gebeurtenissen komen niet in elke zin of regel voor. Dat zou overigens ook niet goed zijn want te veel lekkers zonder tussenliggende pauzes put uit en creëert afkeer – heb jij ook wel eens een … [Lees meer...]
Voordat je begint je boek te schrijven
Je hebt een idee voor een interessant en boeiend boek. Nu alleen nog opschrijven. Daar zit je dan, achter je bureau, met een leeg beeldscherm of een blanco vel papier voor je neus. Hoe pak je dat aan? Hoe begin je aan je bestseller-to-be? Van een verhaalidee een compleet, consistent en boeiend verhaal maken, is wat je noemt een Herculestaak. Maar niet onmogelijk. De crux zit hierin: probeer niet in één stap van niets alles te maken. Er bestaan ervaren schrijvers die dat kunnen, maar het merendeel werkt met schema’s en structuren. Belangrijkste onderdelen van je boek Nou hoef je niet voordat je gaat schrijven een complete structuur … [Lees meer...]
De kracht van namen
De namen van je personages doen ertoe, vooral die van je belangrijkste personages: de protagonist en de antagonist. En de belangrijkste bijpersonages, zoals een sidekick. Ik ga je hier vertellen hoe je namen effectief kunt inzetten in je boek en waar je op moet letten. Informatie geven Namen kunnen informatie geven over bijvoorbeeld de sociale achtergrond van het personage, het land of de regio waar zijn wieg heeft gestaan en een indicatie geven van diens leeftijd. Zo zal een personage met de achternaam Singendonck van Nijdeggen waarschijnlijk niet in een volksbuurt geboren zijn, heeft een jongen die Mehmet heet, zijn roots … [Lees meer...]
Misleiding en suggestie in dialogen
Dialogen zijn superbelangrijk in je boek. Ze zijn als de Griekse Atlas, die de wereld – jouw boek – op zijn schouders torst. Dialogen zijn onmisbaar om je boek spannend en boeiend te maken. Zo kunnen ze zorgen voor het voortstuwen van de plot, het tonen van de persoonlijkheid van de personages en het geven van informatie aan je lezer. Die informatie hoeft niet alleen te maken te hebben met aspecten van het verhaal; het kan bijvoorbeeld ook de stemming van de pratende personages laten zien, of de aard van de relatie van de gesprekspartners duidelijk maken. Misleiding Dialogen zijn ideaal voor misleiding. Als spreker 1 de ander iets … [Lees meer...]
Dramatische ironie
Als je lezer meer weet dan je personages in je boek, bijvoorbeeld wie de dader is, dan wordt dat dramatische ironie genoemd. Die voorsprong in informatie geeft geen verlies van spanning, integendeel; want als je als lezer weet dat je protagonist argeloos naar een geheime afspraak met de vuige slechterik gaat, of als hij in een verlaten huis nietsvermoedend in de kelder afdaalt waar het monster hem opwacht, heb je de neiging: Néé, niet doen! – te roepen. Dramatische ironie kan heel veel bijdragen aan de spanning in je boek en de betrokkenheid van je lezer, en dat is niet beperkt tot thrillers en dergelijke. Het kan op veel manieren en in … [Lees meer...]
Het tempo van jouw verhaal
Tempo is een aanduiding voor de snelheid waarmee iets gebeurt. Boeken hebben diverse tempo’s waarin het verhaal verteld wordt. Tempo laat je gebeurtenissen, dialogen, actie, enzovoort, zich snel of juist traag afspelen, waarbij spanning een hoog tempo vraagt en mijmering een laag tempo. Zo wordt het tempo verhoogd bij een achtervolging en bij een rustig wandelingetje verlaagd. Tempo beïnvloedt de sfeer van je verhaal en hoe je lezer het ervaart. De verschillende genres hebben vaak een eigen, overheersend* tempo: in een spannende thriller lopen de zaken vaak snel, een historische roman loopt vaak trager. * Een scène kan meerdere tempo’s … [Lees meer...]
Heerlijke problemen
Wat een rare titel, denk je, hoezo zijn problemen heerlijk? In je boek, bedoel ik. Je personages moeten stuiten op problemen, tegenwerking en andere narigheid, anders gebeurt er niets in je boek – en dan is het exit lezers. Dat wil je niet. Een situatie of gebeurtenis in je verhaal dat zich als een probleem voordoet, kan een blessing in disguise blijken te zijn. Een gruwelijke tegenslag, waarvan je personage én je lezer denkt: dit gaat helemaal fout, kan zich zomaar als een mooie kans ontpoppen – verrassing! (Verrassingen zijn ook essentieel voor een boeiend verhaal.) Dus dan laat je je personage weer uit het hoekje kruipen waar hij zich … [Lees meer...]
Afsluiting van een horrorjaar
Zo ongeveer een jaar geleden schreef ik een artikel over lekker bijkomen van de feestdagperikelen en daar gaf ik je wat appetijtelijke timewasters voor. Vervolgens wenste ik je een geweldig schrijfjaar 2020 en sloot af met: Hellooo 2020! Tjonge. Is dat even anders uitgekomen, zeg. Oké, misschien had je meer dan normaal tijd om te schrijven, maar 2020 als een geweldig schrijfjaar was op z’n zachts gezegd ietwat overschat, gezien het horrorjaar dat het werd. Voor iedereen en op elk gebied. Maar dat sluiten we af. Ik vertrouw erop dat 2021 de weg omhoog inslaat, zeker met de komst van vaccins. Dus ik ga unverfroren verder met de … [Lees meer...]
Lessons Learned van de Groten – Neil Gaiman
Neil Gaiman is een populaire Engelse schrijver die veel schrijfregels en -conventies aan zijn laars lapt. Dat levert originele, frisse verhalen op, die graag gelezen worden. Met zijn creatieve aanpak kun je je voordeel doen, dus hier volgen een paar tips (niet alleen maar regeloverschrijdend 😉). Inlevend schrijven Neil Gaiman maakt volop gebruik van wat hij zelf heeft meegemaakt. Dat geeft inlevend schrijven een flinke boost, dus profiteer van die slimme tactiek. Gebruik niet letterlijk de beleving die je heb meegemaakt (tenzij die goed uitkomt in je verhaal), maar de emoties, de aha-erlebnis, de kantelpunten, of de inzichten en … [Lees meer...]
- « Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- …
- 20
- Volgende pagina »