De vraag: hoe te schrijven, is vergelijkbaar met de vraag: hoe te leven. Het is haast een filosofische vraag, waar geen eenduidig en rationeel antwoord op bestaat. Desondanks proberen we continu antwoorden te vinden. En er valt wel het een en ander over te zeggen. Die verhipte regeltjes Deze schrijftipswebsite staat vol met do’s & don’ts. Met zus-doen en zo-laten. Met regeltjes. Maar wat je van regeltjes kunt leren is beperkt. Er is altijd dat ongrijpbare dat ervoor zorgt dat je als lezer door het verhaal gegrepen wordt. Betekent dat dan dat je niet kunt leren te schrijven? Beslist niet. Regeltjes helpen. Als je door hebt hoe een … [Lees meer...]
Originaliteit
Zo nu en dan lees ik dat tegenwoordig ‘alle verhalen al zijn geschreven’. Originele variaties op verhalen bestaan wel – in overvloed – maar een origineel verhaal is niet meer mogelijk. Shakespeare heeft wat er in zijn tijd nog beschikbaar was opgemaakt, maar dat was het dan. Alle verhalen zijn op. Hmmm… 🤔 Waren de eerste verhalen met aliens dan niet origineel? O wacht, die zijn natuurlijk een variant op heksen, duivels en andere monsters. Maar die boeken over bijna-doodervaringen dan? Varianten op het binnentreden van de hemel, het Walhalla of andere paradijzen na de dood. Of het klopt dat alle verhalen al zijn geschreven: ik weet … [Lees meer...]
Gezellig griezelen met Halloween
Halloween is de tijd van het herrijzen van de doden (gelukkig maar tijdelijk 😉), de tijd van lekker griezelen, met enge pompoengezichten, skeletten, heksen en monsters, en natuurlijk: griezelige verhalen. Waar horrorverhalen al veel gelezen werden – zoals van Stephen King, die in Amerika een literator is – werden horrorfilms gezien als pulp; net wat minder ‘bah’ dan porno. Maar arthousefilms en commerciële genrefilms kruipen steeds dichter naar elkaar toe, en dat geldt het meest voor horror. Tegenwoordig zijn horrorfilms hip en salonfähig. Dat komt ook omdat de huidige horrorfilm zelden slagerswerk is met liters bloed en rondvliegende … [Lees meer...]
Ontwerp je boek
Wat is het aller-allereerste begin van je boek? Dat is niet de eerste geschreven zin. De kiem van je boek is een idee. Het idee van een verhaal, het idee dat je een boek wil schrijven, of het idee dat ontspruit door een grappige/eigenaardige/boeiende persoon of gebeurtenis. Tussen dat idee en het uiteindelijke boek zit een weg die te vergelijken is met een eerste ontmoeting van een vrouw en een man, tot en met een volwassen persoon die uit hun relatie is voortgekomen. Als zo’n vonkje bij je is opgekomen, hoe ga je daar dan mee verder? Je zou meteen kunnen beginnen met schrijven. Gewoon dat wat er in je opkomt, met als enig leidraad dat … [Lees meer...]
De romantische roman
Veel boeken vallen in het genre Romantiek. Dat fictie vaak ‘roman’ heet zal daar wel debet aan zijn, ook al hebben romans lang niet altijd een romantisch verhaal. Het begrip ‘roman’ wordt gebruikt als aanduiding van een fictieverhaal met de lengte van een boek, dat gaat over de ontwikkeling van een of meer personages. Romantische verhalen vallen vrijwel altijd ook in een ander genre: romantische thrillers, romantische horror, romantische fantasy of SF, romantische historische romans en ga zo maar door. Het standaardmodel De romantische roman kent twee soorten eindes: het happy end en het tragische einde. Een standaardmodel bij een … [Lees meer...]
Heb je al eens een vampier overwogen?
De aristocraat van de bovennatuurlijke monsters is de vampier. Niet de griezelige Nosferatu, maar de vampiers sinds Bela Lugosi. Romantisch, knap, sexy, intelligent, übercool, en vaak ook belezen en intellectueel - wat verwacht je anders, als je een eeuwig leven hebt en dus alle tijd om elk boek dat ooit geschreven is tot je te nemen. Ja, ze zijn ook een beetje eng, want ze bijten en drinken je bloed. Soms tot je dood, soms niet, en soms maakt het je ook een vampier – de wetenschap is daar nog niet helemaal uit. Maar dat gevaar maakt ze juist nog sexyer en superübercool. Rocksterren zijn ze; wat zeg ik: meer dan rocksterren. Als … [Lees meer...]
Schrijf en lees jezelf gezond
Nee, dag in, dag uit onafgebroken achter je pc zitten om je boek te schrijven, is niet gezond. Zorg er dus voor dat je dat regelmatig afwisselt met (hard)lopen of andere lichaamsbeweging, en bedenk al lopende mooie twists en ontwikkelingen voor in je boek. Maar schrijven op zich – of je dat nou op je pc doet, of met pen en papier – is wél goed voor je gezondheid, heeft wetenschappelijk onderzoek én ervaring uitgewezen. Met name creatief schrijven, zoals het schrijven van een boek. Zélfs als je het schrijven beperkt tot een paar minuten per dag (niet zo goed voor je boek, natuurlijk 😜). Een gelukkig lichaam Het klinkt wellicht wat … [Lees meer...]
Maskerade
Een actueel artikeltje deze keer, had ik gedacht; corona ligt voor de hand, maar dan met een twist. Dus in het welles-nietestijdperk van het mondmasker ga ik jullie vertellen over de toegevoegde waarde van vermomming en verhulling. Vermommen en verhullen – het verbergen van de waarheid van de uiterlijke of innerlijke identiteit van je personage – zijn sterke gereedschappen voor spanning in je boek. Je kunt er je personages mee op het verkeerde been zetten, maar ook je lezer. Je kunt het ook gebruiken om een andere waarheid, of bedrog, te ónthullen. Het geeft je mogelijkheden om je vermomde personage dingen te laten doen en zeggen die … [Lees meer...]
De kracht van dialoog
Boeken waarin de personages niet met elkaar praten, dus zonder dialoog, bestaan misschien wel, maar ik ken ze niet. Dialogen zijn belangrijke pijlers en dragende muren in je verhaal, en hebben daardoor veel invloed op hoe jouw verhaal overkomt en je lezer boeit – goede dialogen kunnen je lezer begerig laten doorlezen, slechte dialogen zijn een afknapper. Reden genoeg om er extra aandacht aan te besteden. De fundering van je dialogen is de grammatica ervan; de syntax. Die moet kloppen: aanhalingstekens, inspringen, punten, witregels, alinea’s, komma’s en andere leestekens op de juiste plek. In dit artikel lees je erover. Wat je in je … [Lees meer...]
De onbetrouwbare verteller
‘Onbetrouwbare verteller’ klinkt nogal omineus; zit je nou een boek te lezen die je dingen vertelt die niet kloppen? Ben je je tijd aan het verspillen? Het antwoord op de eerste vraag is ja (deels), het antwoord op de tweede is nee (tenzij het een flutboek is maar daar gaan we niet van uit). Een onbetrouwbare verteller misleidt de lezer inderdaad. Hij schotelt haar fake facts voor, laat belangrijke informatie die tipjes van de sluier oplicht weg en manipuleert zo haar blik op het verhaal. Is zo’n bedrieger nuttig? Jazeker. Met een onbetrouwbare verteller kun je je verhaal extra spannend en complex maken. Als de situatie een … [Lees meer...]
- « Vorige pagina
- 1
- …
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- …
- 20
- Volgende pagina »