Een uitstekend middel om je lezer emotioneel bij je verhaal te betrekken en het verhaal levendig te maken, is lichaamstaal. Je kunt daarmee het humeur, de intentie, of gevoelens en gedachten van je personage weergeven zonder dat letterlijk op te schrijven. Mensen communiceren veel via hun lichaam, soms bewust, maar ook heel veel onbewust. Door dat in je verhaal te gebruiken, kun je veel informatie aan je lezer geven. Zo kun je van een personage met lichaamstaal die tegenstrijdig is met wat hij zegt, laten zien dat hij liegt, of zich anders voordoet. Hij roept bijvoorbeeld: ‘Ik ben niet bang voor jou!’ maar maakt zich tegelijkertijd wat … [Lees meer...]
Order! Order! Or not?
Hoe schrijf je je scènes? Schrijf je die in de volgorde van je verhaal, dus lineair? Of schrijf je zoals het in je opkomt en niet per se in lineaire volgorde? Voor beide is wat te zeggen; het ligt er ook aan wat voor type schrijver je bent: een planner of een niet-planner, een vrije vogel. Poppen er steeds scènes in je hoofd op die staan te springen om geschreven te worden? Dan neig je naar scènes schrijven in de volgorde waarin ze in je opkomen. Je loopt daarbij het risico dat het onderlinge verband ontbreekt, met als gevolg dat je niet eindigt met een verhaal, maar met een verzameling losse scènes. Aan de andere kant: het gewoon … [Lees meer...]
Het boek in het digitale tijdperk
Wat is het effect van het digitale tijdperk op lezen? Er wordt alom ach en wee geroepen over de tijd en aandacht die internet, social media, Netflix en andere streamingdiensten, van het good old lezen afsnoepen. Maar de era van digitaal biedt meer dan alleen bedreigingen voor het boek; het geeft ook nieuwe mogelijkheden. Zoals selfpublishing, dat je onafhankelijk maakt van een uitgever, waardoor je zeker weet dat je boek gepubliceerd zal worden. Waar wel een downside aan zit: door selfpublishing komen er veel, heel veel boeken op de markt, en die concurreren allemaal met dat van jou. Maar in onze tijd van constante verandering staat daar … [Lees meer...]
Plottwist
De twist is een dans die populair was in de 60’er jaren van de vorige eeuw. En bij Pulp Fiction. :-) Zijn naam ontleent die dans aan het heen en weer draaien van je lichaam. Een plottwist is een draai die je geeft aan je verhaal; iets wat onverwachts komt, het verhaal omgooit en je lezer verrast. En dan dringt bij je lezer ineens de betekenis door van eerdere gebeurtenissen in het verhaal: subtiele aanwijzingen voor die onverwachte draai. Een plottwist – ook wel: plotwending – stuurt je verhaal een andere kant op dan dat het leek te gaan. Het kan een ingenieuze twist zijn, of schokkend, of een openbaring. Of alle drie tegelijk. Een … [Lees meer...]
Bitterzoete wraak
Wraak is een oeroude emotie. Het roept een haast onbedwingbare honger op naar vergelding; het is een behoefte, begeerte, verlangen om degene die jou pijn en onrecht heeft aangedaan, net zo zwaar te laten lijden als hij* jou. Of zwaarder. Zulke rauwe emotie is heerlijk materiaal voor je boek. Mensen die verblind zijn voor de gevolgen van hun wraakacties doen ondoordachte dingen en laten makkelijk de situatie uit de hand lopen. Maar ook weldoordachte wraak, zonder collateral damage, geeft een opwindend plot. Op zijn beurt kan het slachtoffer van de wreker ook wraakgevoelens koesteren, en dan ontstaat al snel een bittere strijd zonder … [Lees meer...]
Wie leest leeft duizend levens
Singularity is een website met tips over schrijven. Dus waarom een artikel over lezen? Omdat lezen onlosmakelijk met schrijven verbonden is. Niet alleen omdat het belangrijkste doel van een boek is dat het gelezen wordt, maar ook omdat lezen een belangrijk onderdeel van schrijven is. En lezen is natuurlijk heerlijk van zichzelf. :-) Ik heb een paar tips voor je; niet wát je moet lezen, maar hoe. Of nou ja: moeten… kijk zelf of je er je voordeel mee kan doen. Goed lezen Hoe dik het boek ook is, vermijd lange pauzes tussen je leesmomenten; hoe langer je je boek weglegt, hoe meer je het risico loopt dat je eerder gelezen, essentiële … [Lees meer...]
Klein maar fijn
Schreef ik in het eerste artikel over korte verhalen dat die niet minder zijn dan lange verhalen, schrijf ik hier dat een kort verhaal ook niet makkelijker te schrijven is. Integendeel; je hebt minder ruimte om alle noodzakelijkheden in onder te brengen. En inconsequenties en andere tekortkomingen vallen in een kort verhaal eerder op dan bij een boek; gewoon omdat er minder ruimte is om verdoezeld te zijn. Een kort verhaal is niet minder belangrijk. Vergelijk het met Tyrion, de telg met dwerggroei, uit het huis Lannister in Game of Thrones, die een van de weinige morele mensen is en veel invloed op de gang van het verhaal heeft. … [Lees meer...]
Schud het keurslijf van regels af
Bekende en succesvolle schrijvers lappen vaak schrijfwetten en -regels aan hun laars (behalve de regel dat het boek je lezer moet boeien). Schrijven is een creatief proces. Door interessante, spannende en boeiende boeken te analyseren kun je wel dingen – ‘regels’ – ontdekken die hebben bijgedragen aan het interessant, spannend en boeiend zijn, maar dat betekent niet dat je die regels altijd en overal rigide en rücksichtslos moet toepassen. Regels over zinnen Veel tips & trucs met betrekking tot schrijven gaan over wat je niet moet doen. Bijvoorbeeld wat de zinnen in je boek betreft, zoals: Begin een zin nooit met 'ik'. Begin een … [Lees meer...]
Humoraanjagers
Beloofd is beloofd: in het eerste artikel over humor in je boek (met de definitiekwestie, genres van humor en tips) zei ik dat ik in het tweede artikel zou vertellen met welke middelen je humor kunt creëren. En hier gaat-ie dan: hoe ‘maak’ je humor? Er zijn veel humoraanjagers. Een (onvolledige) verzameling: Verrassing Verrassing in een scène, bijvoorbeeld: middenin de nacht hoort je personage iemand door het huis sluipen. Dat moet iemand van de concurrerende bende zijn. Stijf van de spanning – net als je lezers – wacht hij de snoodaard met een honkbalknuppel op. Vlak voordat hij daarmee de hersenen van de insluiper verplettert, … [Lees meer...]
Humor in je boek
Wat is humor? Niemand kan dat definiëren; althans niet zonder woorden te gebruiken die humor aanduiden, zoals grappig, amusant of geestig. Toch herkent iedereen een humoristische situatie of uitspraak als zodanig (ook al kunnen de meningen verschillen over specifieke situaties en uitspraken). Kennelijk zit het concept humor, de betekenis ervan en het vermogen het te herkennen, diep in onze psyche genesteld. Wanneer is iets humoristisch? Humor is heel persoonlijk. Het heeft te maken met smaak – waar hou je van – maar ook binnen genres van humor zijn er verschillen. Waar de een omrolt van het lachen, vindt de ander het flauw of begrijpt … [Lees meer...]
- « Vorige pagina
- 1
- …
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- …
- 20
- Volgende pagina »