Ja, een tweede artikel Tussen droom en boek. Die heb ik ook niet zien aankomen.
In het eerste artikel vertelde ik je hoe de ontwikkelingen in je verhaal zo snel kunnen gaan dat je de grip erop verliest, en hoe ik dat weer in het gareel heb gekregen met een verhaallijnenstrategie. Terwijl ik met die verhaallijnen in mijn boek aan de gang was, popten er nog meer tips om te delen op.
Enter Tussen droom en boek – 2.
Verhaallijnen in Word – ondanks Scrivener
De verhaallijnen hou ik bij in MS Word, één document per verhaallijn.
Ik schrijf mijn boek en alle meta-informatie in Scrivener. Dus waarom de verhaallijnen in Word? Ik heb daarvoor gekozen omdat ik zo twee schermen naast elkaar open kan hebben staan, één met Scrivener en één met Word. Dat vind ik verhipte handig. Je kunt in Scrivener weliswaar twee Teksten (scènes) naast of boven elkaar open hebben staan (hier heb ik dat uitgelegd) maar twee is het maximum. Twee schermen is ook maximaal twee (duh), maar met twee beeldschermen heb je veel meer ruimte voor je werk dan met één beeldscherm in split-screen.
Daar komt bij dat, als je Office Tab gebruikt, swappen tussen Worddocumenten beter werkt dan swappen tussen Teksten in Scrivener. Met Office Tab kun je binnen één Wordsessie verschillende Worddocumenten tegelijk open hebben in de vorm van tabbladen:
Werk je met een Apple-product: in Pages is deze tabbladfunctie standaard.
Werk je met Google Docs? Helemaal makkelijk: tabbladen zitten in je browser ingebouwd.
Verhaallijnenoverzicht
Zoals je in de schermprint kunt zien, heb ik ook een document gemaakt met een lijst van alle verhaallijnen. Dat geeft me overzicht en inzicht welke verhaallijnen er allemaal zijn (en of het er niet te veel worden). Elke regel is een hyperlink; zo kan ik snel het document dat ik nodig heb openen. Dat opent dan in een nieuw tabblad.
Verhaallijnen in Scrivener
Als je toch liever alles rondom je boek in Scrivener houdt, is dit een handige manier.
Maak een Map voor je scènes en een tweede Map voor je verhaallijnen. Maak per verhaallijn een Tekst en sleep daar de scènes in als hyperlink (de Alt-toets ingedrukt houden). Schrijf per scène een korte samenvatting van de verhaallijn.
Het voordeel van je verhaallijnen in Scrivener is dat je alleen maar op de hyperlink van een scène hoeft te klikken om hem te openen. Dat openen gebeurt dan in een split-screen. Maar voor mij weegt dat niet op tegen het voordeel van twee schermen naast elkaar in de Word-variant.
Verwevenheid
Een bijkomend voordeel van het bijhouden van verhaallijnen, is dat het je inzicht geeft hoe nauw je verhaallijnen in de scènes verweven zijn. Hoe dichter dat vlechtwerk is, hoe beter; het geeft je verhaal cohesie. Hier lees je meer over het nut van dichte verwevenheid.
En als er scènes blijken te zijn die in geen enkele verhaallijn terugkomen, weet je dat je wat herschrijfwerk te doen hebt. :-p
De verwevenheid van het voorbeeld:
Hoe groter de verhaallijn’dichtheid’ van je scènes, hoe beter.
Ik heb dat plaatjes met die lijntjes tussen de twee verhaallijnen en de scènes getekend. Dat is natuurlijk geen efficiënte manier om de mate van verwevenheid in de gaten te blijven houden. Ik zou dat graag op de een of andere manier automatisch laten gebeuren, maar ik heb het nog niet gevonden.
Het is nooit af
Overigens is de verhaallijnenstrategie niet zo strak voor de eeuwigheid georganiseerd als het misschien lijkt. Zo nu en dan vraagt er weer een (kandidaat-)verhaallijn of hij ook mag meespelen. En soms moet ik het moeilijke besluit nemen dat een verhaallijn ausradiert moet worden. Kill you darlings.
Dat laatste geeft overigens nóg een voordeel van de verhaallijnenstrategie aan: je ziet meteen welke scènes je moet aanpassen.
Notities en verhaallijnen
Wat ik nog meer al doende leerde:
Ik maak heel veel notities voor mijn boek. In het begin had ik het idee dat ik met die notities als bouwstenen het verhaal kon schrijven. Dat is een misvatting gebleken. Althans, bij mij werkt dat niet zo. Ik moet eerst de verhaallijnen duidelijk hebben, en dan kan ik uit de notities putten voor de invulling en details in die verhaallijnen. Niet bottom-up dus maar top-down.
Ik wens je veel strategische schrijflol!
Meer lezen over structureren en overzicht houden? Dat kan hier.
PS: de podcast Tussen droom en boek – 2 kun je hier luisteren.