Veel lezen is goed als je je schrijfvaardigheid wil ontwikkelen. Grote verhalenvertellers inspireren; je leert heel veel van ze.
Maar daarvoor hoef je je niet te beperken tot geschreven verhalen. Ook van films en series kun je veel opsteken. Dus leve het tijdperk van Netflix en andere online streamingdiensten!
Netflix’ verdienmodel is gebaseerd op je aandacht vasthouden. Dat doen ze o.a. door na een aflevering de volgende automatisch te laten beginnen. Aan die tactiek heb je als schrijver niet veel (hoewel… misschien verzint iemand daar wel een boek-/feuilleton-/kortverhaalvariant op). Maar er zijn een hoop dingen waar je wél veel aan hebt. Ik noem er hier een paar, met steeds een voorbeeld uit een Netflixserie, en een spoilerwaarschuwing, waar van toepassing.
Komt-ie.
Grijp je kijker (cq lezer) direct bij de kladden
De openingsscène van Breaking Bad.
Need I say more.
Veel, heel veel emotie
SPOILER ALERT
Een voorbeeld uit La Casa de Papel (fenomenale Spaanse heist*serie, barstensvol spanning en emotie): de overvallers die de Koninklijke Munt hebben overgenomen om hun eigen geld te drukken, moeten er weer uit ontsnappen, en daarvoor worden, in een plan B (of C of D) twee gangen gegraven, een vanaf binnen en een vanaf buiten, naar elkaar toe.
Als de overvallers, uitgeput gravend in de drek en andere smerigheid, uiteindelijk de andere gang bereiken, is dat een knap, emotioneel hoogtepunt, waarnaartoe gewerkt is door veel tegenslagen en andere emotie-opwekkers. Zo sterft bijvoorbeeld de vader van een van de overvallers, na in de voorgaande aflevering neergeschoten te zijn door de politie.
Bizarre tegenstellingen
Klein spoiler alertje.
The Americans: twee Russische spionnen, een man en een vrouw, leven in de Koude Oorlog jarenlang undercover als gezin in een Amerikaanse suburb, compleet met nietsvermoedende kinderen. Beiden hebben een keurige baan als reisagent. ’s Nachts werken ze als spion op het scherpst van de snede en dat gaat er niet zachtzinnig aan toe. Die bizarre tegenstelling tussen het kneuterige leven overdag en het keiharde spionnenleven ’s nachts (wanneer slapen die mensen eigenlijk?) werkt geweldig.
Absurdisme
Oké, niet iedereen is gecharmeerd van absurdisme. Maar dat geldt voor elk genre. Absurdisme kan heel boeiend zijn en (absurdistische) humor toevoegen. Voorbeeld: Dirk Gently’s Holistic Detective Agency, gebaseerd op het heerlijke boek van Douglas Adams, vooral bekend van het al net zo heerlijke The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy.
Spanning
Spanning kan op veel manieren worden opgewekt. Eén daarvan betreft plannetjes die heel anders uitpakken dan bedoeld was. Een serie waarin dat veel voorkomt is Better Call Saul, de prequel van Breaking Bad. In dit artikel laat ik met voorbeelden uit Better Call Saul de spanningsopbouw zien, door een ketting van problemen, die worden opgelost, wat nieuwe problemen veroorzaakt, die worden opgelost, enzovoort.
Het is net schaken.
De katalysator
Een personage kan als katalysator worden ingezet, iemand die zorgt voor een andere blik van de kijker of lezer op je hoofdpersoon, of die je hoofdpersoon verrast of een andere kant opstuurt. In de Franse thrillerserie La Mante wordt die rol ingevuld door de moeder van de hoofdpersoon, een politiecommissaris.
SPOILER ALERT
Die moeder is een beruchte seriemoordenaar, die 25 jaar geleden het land terroriseerde, totdat ze achter de tralies verdween. En nu is ze de enige die haar zoon kan helpen de losgeslagen copycat van haarzelf te vangen.
Tot slot
Een mooi neveneffect van films en series: vaak zijn die gebaseerd op een boek, dat ik, vanwege die film of serie, alsnog ga lezen. Wat je noemt een win-win-winsituatie. 😉
Veel plezier met bingewatchen!
* Een heist is een grote overval op een bank, een museum, een casino e.d.
PS: Liever luisteren? Dat kan hier.
PPS: En hier lees je meer over afkijken: leren van anderen.