Schrijvers zijn ook lezers; beide zijn fans van verhalen waar ze helemaal in verdiept raken (mits het goede verhalen zijn). Van lezen kun je als schrijver ook heel veel leren – hoe voer je de spanning op, hoe pas je emotie toe waar lezers door geraakt worden, enzovoort. Lezen is ook als eten. Er zijn lezers die alles als junkfood vreten. Veel, vet en zout. Geen tijd en geen smaak voor subtiliteiten en raffinement. Happy Mealeters. Anderen zoeken juist de nuances en smaakverrassingen van een Michelinsterrenrestaurant, een El Bulli, een Noma, en kunnen met aandacht en waardering de smaak proeven van een stukje truffel. Happy mealeters zijn … [Lees meer...]
Wat te doen op de laatste feestdag 2022
Wat ga je doen op de laatste dag van 2022, de laatste dag van het feestvieren – Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw? Heerlijk lang uitslapen (uiteraard) en dan niks doen? Of… schrijven! Schrijven om te ontspannen. Maar dan wel met humor, als laatste feestje op deze laatste dag van dit jaar! Schrijven van humor – hoe doe je dat, na een feest om 2022 uit te zwaaien? Dat heeft onder andere te maken wat voor soort humor jouw soort is; zo is bijvoorbeeld slapstick heel anders dan droge humor of zwarte humor, om maar wat te noemen. Waarschijnlijk kies je de humor die je zelf de leukste vindt, maar die is niet altijd de gemakkelijkste om te … [Lees meer...]
De immorele antagonist
De antagonist is het personage dat lijnrecht tegenover de protagonist staat. Wat niet betekent dat dat personage per se een slechterik is; hij* of zij kan bijvoorbeeld proberen in een veiling iets te kopen waar de protagonist ook verlekkerd naar kijkt. Maar de antagonist is wel het personage dat de meeste invloed heeft op het verloop van het verhaal. Diens karakter, slecht of goed, is dus belangrijk. Je lezer moet meevoelen met je protagonist en nieuwsgierig zijn hoe het met hem zal gaan, maar dat geldt ook voor de antagonist. Sterker: een antagonist die foute, snoodaardige handelingen heeft gebruikt om – vergeefs – zijn doel te bereiken … [Lees meer...]
Stille communicatie
Ik gebruik hier de titel ‘Stille communicatie’ omdat dit een artikel over lichaamstaal is en er is al een artikel met die naam. In dit artikel vertel ik je nog wat meer over lichaamstaal, zoals verschillende vormen van lichaamstaal, die onbewust toch dezelfde intentie, gevoelens, gedachten en humeur overbrengen. Lichaamstaal is deels hoe de persoon zijn/haar* gevoelens wil uiten, bewust dan wel onbewust, waarbij de persoon zich daarbij tegelijk bewust is van zijn/haar hiërarchische plek. Niet alle vormen van lichaamstaal zijn dus bij iedereen hetzelfde; personage 1 kan voor een stille communicatie een andere houding, beweging, blik en … [Lees meer...]
Schrappen 3
Als je enthousiast lekker aan het schrijven bent zie je overtollige tekst gemakkelijk over het hoofd: je ziet dan wat je verwacht dat er staat, maar vaak niet wat er letterlijk staat. Zo zie je het bijvoorbeeld niet als je twee dezelfde woorden achter elkaar hebt staan. Het valt je in je enthousiasme ook niet op dat je twee keer hetzelfde schrijft, zij het net even wat anders geformuleerd. Hoe voorkom je dat? Niet door je plezier in je schrijven af te breken. Leg je geschreven tekst een tijdje weg. De tekst die zich in je hoofd heeft genesteld, wordt dan minder dominant, waardoor overbodige woorden en zinnen je ineens … [Lees meer...]
Inciting moment 3
Het inciting moment (ook wel inciting incident of inciting event genoemd) is de gebeurtenis of beslissing en dergelijke, die als een deur is waar je protagonist doorheen gaat en waar hij/zij* niet meer door terug kan. Met het inciting moment zet je je verhaal in gang. Neem als voorbeeld Roodkapje: daar is het inciting moment het moment dat ze, tegen de instructies van haar moeder, van het pad af het bos ingaat. En daar is de wolf. Het kwaad is geschied, teruggaan naar het pad maakt niets uit want de wolf heeft haar al gezien. The point of no return. Het inciting moment kan bepalend zijn voor belangrijke onderdelen van je verhaal, zoals de … [Lees meer...]
Het begin is lastig
Je hebt een geweldig verhaal bedacht voor je boek, en nu wil je eraan beginnen. Maar hoe begin je? Je weet dat je begin zo moet zijn dat het je lezer meteen fascineert, zodat hij of zij* blijft doorlezen. Je eerste scène is daar dus cruciaal voor. Wat moet je doen en wat niet? Zorg dat minstens de eerste alinea’s zo spannend of intrigerend zijn als je kunt. Stel bijvoorbeeld dat in de eerste alinea slechts één personage voorkomt. Als het onduidelijk is wie of wat dat personage is, wat hij doet of wat zijn rol is, kan dat je lezer in verwarring brengen. En dat helpt haar niet om geïnteresseerd verder te lezen. Maak het dus duidelijk voor … [Lees meer...]
Karaktertypen: de empaat
Ik was aan het peinzen over welk onderwerp ik in het volgende artikel zou schrijven, en bedacht dat het al een tijdje geleden was dat ik over karaktertypen van personages had geschreven. Ik ging op zoek naar een nog niet beschreven karaktertype en kwam ‘empaat’ tegen. ‘Empaat’ is voor zover ik weet geen officieel bestaand woord – Wikipedia heeft er geen idee van – maar ik snapte wel wat ermee bedoeld werd. Dus vertel ik je in dit artikel over de empaat als karaktertype voor je personage. Wat is een empaat? Het woord ‘empaat’ is afgeleid van empathie. Een persoon die heel empathisch is kun je een empaat noemen. Als je een personage in … [Lees meer...]
Boei je lezer met verrassingen
Je lezer blijft je boek doorlezen als het hem/haar* boeit. Hoe je je boek boeiend maakt? Daar kunnen verrassingen mee helpen. Zo kun je je lezer verassen door iets te laten gebeuren wat ze niet verwachtte. Onverwachte gebeurtenissen creëren verrassing doordat het beeld dat je lezer van de situatie heeft, op zijn kop wordt gezet, waardoor ze heel nieuwsgierig wordt wat er verder gaat gebeuren. Onverwachte gebeurtenissen hoeven niet altijd van buitenaf te komen; zo kan je personage je lezer ook verrassen door iets te doen wat hij of zij niet zag aankomen; iets wat het tegengestelde is van wat je lezer van je personage verwachtte. Ook nieuwe … [Lees meer...]
Gebruik een archetype voor je personage
De personages in je boek moeten een karakter hebben, een karakter dat logisch hoort bij hun rol in je boek. Voor het goed boetseren van een personage is het handig om te kijken tot welk archetype hij* of zij hoort – een archetype is een set van waarden, persoonlijkheid, gedrag, motivaties, zwakheden, sterkte en dergelijke. ‘Archetype’ kun je ook ‘persoonlijkheidstype’ noemen. Op basis van archetypen en hun kenmerken kun je je personages vormen. Mensen kunnen verschillende archetypen in hun karakter hebben, maar meestal is slechts één archetype dominant. In dit artikel heb ik de kenmerken van de archetypen binnen de groep Ego-archetypen … [Lees meer...]
- 1
- 2
- 3
- …
- 20
- Volgende pagina »