Is het halve werk. Sterker nog: een goed begin van je boek is een absolute voorwaarde om gelezen te worden. Je wil niet dat je lezer al na een paar pagina’s je boek in de kast Miskopen zet. Het begin van je boek moet je lezer dus direct bij zijn lurven* grijpen. Als (nog) onbekende schrijver kun je je minder veroorloven dan een bekende bestsellerauteur. Van een Stephen King, J.K. Rowling of Lucinda Riley accepteren hun fans het als het begin ze niet meteen van de sokken blaast, omdat ze weten dat ze toch wel een boeiend verhaal krijgen. Een begin van jou als onbekende schrijver dat niet meteen knalt, betekent echter de doodsteek voor je … [Lees meer...]
Karaktertypen: bad boys en femmes fatales
Bad boys en femmes fatales: geliefde karaktertypes voor personages in boeken en films. Never a dull moment met deze karaktertypen. De femme fatale en haar tegenhanger de bad boy (we kunnen ze ook foute vrouw/foute man noemen) geven een boek eindeloze mogelijkheden voor hoge toppen, diepe dalen, obsessies, rampzalige beslissingen, wanhopige daden, moord en doodslag, en meer van zulke fijne dingen (in een boek). Maar wat bedoelen we nu precies als we een man een bad boy noemen? Of een vrouw een femme fatale? Bad boy Een crimineel kun je ook een bad boy noemen, maar hier gaat het om de ladykiller, versierder, player, verleider – wat … [Lees meer...]
Wat ik geleerd heb van het schrijven van mijn boek
Ik werk al een flinke tijd (lees: jaren) aan een boek en daar heb ik best veel van geleerd – oefening baart immers kunst. Heel veel van die opgedane ervaring heb ik in de loop van die jaren gebruikt voor artikelen op deze website, zoals over personages, dialoog of plot. Ook lezen was nuttig; schrijvers die je graag leest kunnen je heel veel leren als je ze (ook) met een analytische blik leest. Nu zit ik in de fase van redigeren, schrappen en stukken herschrijven. Aanleiding voor een artikel over de inzichten die ik daarbij heb opgedaan, waarvan ik vooral één graag eerder had willen hebben. Namelijk deze: Hou je aantal woorden in de … [Lees meer...]
Innerlijk conflict
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat een verhaal bestaat bij de gratie van narigheid voor de personages? Zonder gevecht tegen innerlijke of real life-hindernissen geen spanning en geen meevoelen door lezers die zich identificeren met een worstelende protagonist. Neem bijvoorbeeld de vele boeken van de laatste tijd met waargebeurde verhalen over kindermisbruik, #MeToo en soortgelijke ellende. De slachtoffers daarvan komen er uiteindelijk glorieus uit (meestal); ze hebben hun angsten overwonnen, ze hebben ervan geleerd, zijn erdoor gegroeid, en hebben een meer gelaagde persoonlijkheid verworven. De beproeving heeft gefungeerd als een … [Lees meer...]
Feestdagenvrij!
Nu de feestdagenlawine van Halloween, Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerstmis en dan soms ook nog Black Friday en Cyber Monday, bijna achter de rug is en je eindelijk in kalmer water bent gekomen (hoop ik), is het heerlijk bijkomen met even niets te doen wat lijkt op werk of feestdagperikelen. Schrijven kan daar heel geschikt voor zijn, zeker als je daar al een tijd niet aan bent toegekomen. Maar je kunt je ook lekker overgeven aan dingen puur voor de leuk. Dus ben ik zo vrij om je, in plaats van een ‘serieus’ schrijfartikel, wat appetijtelijke timewasters aan te bieden. Verboden vruchten boeken Sinds boeken bestaan zijn er verboden … [Lees meer...]
Broeierige hartstocht
Begeerte in de zin van hartstocht en verliefdheid, is een intens-menselijke drive die iedereen wel eens heeft meegemaakt. Het grijpt diep in op het leven van de persoon die erdoor betoverd wordt. Als het je te pakken heeft, kom je er niet zo makkelijk meer van af; de begeerde Ander móet gewonnen worden, en als dat niet lukt kan alleen tijd die wond uiteindelijk genezen. Hartstocht, lust, begeerte en seks zijn leveranciers van schaamte, verlangen, macht, identiteit, grenzen, overgave; het drama en de emoties spatten ervanaf. Ze kunnen de kern zijn waar je boek om draait, maar ook als subplot kunnen ze een mooie verdieping aan je verhaal … [Lees meer...]
De titel van je boek
Als je een bekende schrijver bent, boeit de titel van je nieuwe boek niet heel erg; je trouwe fans gaan het toch wel lezen. Maar voor een (nog) onbekende schrijver kan de titel cruciaal zijn (net als de cover trouwens, waarover een andere keer meer). Een titel die jouw rondneuzende potentiële lezer aanspreekt kan het verschil maken. Wat is een goeie titel? En hoe kom je eraan? En als je een paar kandidaten hebt bedacht, hoe kies je dan? Wat is een goede titel? Een goede titel: trekt de aandacht, maakt nieuwsgierig, blijft hangen, is tijdloos, is bij voorkeur uniek, is niet te lang, klopt met het verhaal. Titels hebben … [Lees meer...]
Nog meer protagonist
Ik heb al eerder een artikel geschreven over de protagonist, het allerbelangrijkste personage van je boek. Maar er is nog veel meer wetenswaardigs over je hoofdrolspeler te vertellen. Wist je bijvoorbeeld dat de protagonist niet per se het hoofdpersonage hoeft te zijn? Hè wat? De protagonist hoeft niet dezelfde te zijn als het hoofdpersonage? Dat klopt. Meestal zijn ze een en hetzelfde individu, maar dat hoeft niet. Je protagonist is degene om wie het verhaal draait, de tegenstander van de antagonist, de aandrijver van de plot, het personage dat het verhaal maakt. Het hoofdpersonage is degene die het dichtst bij de protagonist én … [Lees meer...]
Inciting moment
Inciting is Engels voor aanzetten tot iets. Het inciting moment in je boek (ook wel inciting incident of inciting event) is de gebeurtenis waarmee het verhaal daadwerkelijk gaat rollen; de start van de plot. Het is het moment dat je hoofdpersonage het verhaal ‘binnengaat’; het probleem of conflict doet zijn intrede en stelt je hoofdpersonage voor een uitdaging. The point of no return. Voorbeelden: in Lord of the Rings krijgt Frodo de ring. In The Matrix moet Neo kiezen voor de blauwe of de rode pil. In Star Wars ziet Luke Skywalker de roep om hulp van prinses Leia. De meteoor die de maan raakt in … [Lees meer...]
Schrappen
Schrijven is schrappen, heet het. Als je eindelijk ‘Einde’ hebt kunnen schrijven onder de trits woorden die je boek vormen, ben je er nog niet. Die trits woorden is namelijk versie 1 en er moet nog het een en ander aan gebeuren voordat je boek publicatiewaardig is. Een van die acties is: schrappen. Waarom schrappen? Omdat er veel overbodigs in versie 1 staat. Schrijven is een creatief proces en dat is in de wording van het creatieve product meestal niet lean and mean. Schrappen is het wegsnijden van alle overbodige vet. Toen na een hoop geploeter mijn versie 1 er was, bleek ik meer dan 180.000 woorden … [Lees meer...]
- « Vorige pagina
- 1
- …
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- 20
- Volgende pagina »