Stel, je lezer is vanaf het begin geboeid door je boek. Maar dan komt ze* bij het einde, en ze wordt teleurgesteld. Dat bederft een hoop van het plezier dat ze tot dat moment had. Kleine kans dat die lezer je volgende boek gaat lezen. Al jouw inspanning, al dat schrijfwerk voor niets. :-( Een bevredigend einde is dus essentieel. Grofweg bestaat dat einde uit een kwart tot een vijfde van je boek. Dat lijkt veel, maar je hebt het nodig, want al die draadjes die je in het begin en het midden van je boek hebt gefabriceerd, moeten stuk voor stuk netjes afgehecht worden. Waarschijnlijk had je, toen je met je boek begon en het verhaal in … [Lees meer...]
Soms snel, soms traag: tempo
Tijd is een prachtig stuk gereedschap. Tijd heeft zoveel facetten en geeft zoveel mogelijkheden voor een boeiend boek, het omvat vrijwel alle bouwstenen. Denk alleen al maar aan uiteenlopende zaken als grammatica en de tijdsbeleving van je lezer. De toepassingen van tijd in je boek zijn zo uitgebreid dat één artikel niet voldoende is; daarom heb ik er al een paar aan gewijd. In dit artikel vertel ik je over tempo. En over verhalen met een lange tijdspanne. Tempo Tempo in je boek, en de variatie daarin, hebben veel invloed op hoe je lezer het verhaal ervaart. Een belangrijk element dus. Het tempo van je verhaal kun je bepalen … [Lees meer...]
Informatiesmokkel
Om je verhaal te kunnen volgen, heeft je lezer informatie nodig, zoals de achtergrond van je personages en hun persoonlijkheid, de setting waar het verhaal zich afspeelt, en meer. Al die informatie geef je niet tegelijk natuurlijk; dat is saai en overvoert je lezers. Maar zodra je lezer bepaalde informatie nodig heeft om het verhaal nog te kunnen volgen, moet ze* die informatie wel hebben. Voldoende, maar niet te veel. Terloops ingedruppeld, zonder dat het opvalt. Hoe doe je dat? Smokkel informatie in puzzelstukjes binnen Dialogen zijn een heel handig middel om onopvallend informatie toe te dienen. In dit artikel lees je er … [Lees meer...]
Kort maar krachtig
Korte verhalen zijn niet minder dan lange verhalen. Integendeel, sommige verhalen met veel impact zijn korte verhalen. Denk maar aan de korteverhalenbundels van Stephen King en Road Dahl. De titel van dit artikel is niet voor niets gekozen: waar een boek te vergelijken is met een strandbal, is een goed kort verhaal één bal geconcentreerde kracht; als een golfbal. Hoe kort is een kort verhaal? Dat is een uitgestrekt traject met vage grenzen; getallen die genoemd worden variëren tussen de 500 of minder, en meer dan 10.000 woorden. En wat maakt het uit? Als je een kort verhaal schrijft voor een schrijfwedstrijd, dan is je verhaal maximaal het … [Lees meer...]
De mars naar een match made in heaven
Zowel debuterende schrijvers als uitgevers zijn zoekers. Jij als schrijver bent op zoek naar de ideale uitgever, en uitgevers speuren altijd naar schrijvers die hun uitgeverij kunnen verrijken. Hoe maak je vinders van zoekers? Wat kun je doen om de kansen dat jullie elkaar ontdekken, te verhogen? Na het artikel met tips om een uitgever (of agent) te verleiden, hier het vervolg; voor een match made in heaven. Zorg voor een aansprekende titel Een uitgever is niet alleen een bevlogen boeken- en verhalenliefhebber, maar voert ook een bedrijf dat geld moet verdienen. De ontvanger van je manuscript zal het dus met een literaire én een … [Lees meer...]
Verdriet en eenzaamheid
Waarom schrijven over verdriet en eenzaamheid? Waarom überhaupt negatieve emoties in je boek? Je wil toch dat je lezer, als hij de laatste pagina omslaat, blij is dat hij* je boek gelezen heeft? Zeker. Maar er zijn meer mogelijkheden dan een happy end om je lezer een band met je boek te geven. Je boek kan hem ook aanzetten om de wereld met andere ogen te bekijken, evenals zijn eigen rol daarin. Het kan een paradigm shift veroorzaken. Dat zijn geen dingen die per se regelrecht tot blijdschap leiden, maar vaak wel tot een goed gevoel. Als je lezer nieuwe en spannende ideeën in zijn wereldbeeld heeft verwerkt. No pain, no gain Oké, … [Lees meer...]
Probleem? Draai het om!
Je verhaal gedijt bij problemen. Zonder problemen die je personages moeten overwinnen, conflicten die ze moeten oplossen en onbereikbare doelen die ze toch moeten zien te bereiken, is je boek saai. Maar niet alleen je personages worstelen met problemen: jijzelf als schrijver soms ook - naast dat je die van je personages moet oplossen (of ze ermee laat zitten). Dan heb je bijvoorbeeld iets in je verhaal nodig, waarover je je hoofd breekt hoe je dat er in vredesnaam logisch en passend in moet krijgen. Toch kom je meestal wel uit die complicaties. Hoe? Meestal valt de oplossing je zomaar in, net als je helemaal niet met het probleem … [Lees meer...]
Achtergrond
Je verhaal en je personages hebben een achtergrond. Er is altijd een verleden dat heeft geleid tot wat er gebeurt in jouw verhaal, en dat je personages heeft gevormd tot wat ze in je verhaal zijn. Jij als schrijver moet weten wat die backstory is. Maar je lezers hoeven dat niet te weten. Althans: niet alles. Inweven Startende schrijvers beginnen hun boek vaak met een aanloop naar het verhaal, de backstory, zodat de lezer het échte verhaal, verderop, kan snappen. In dit artikel vertel ik je dat je beginscène boeiend en spannend moet zijn, om je lezer te verleiden je boek door te blijven te lezen. En een backstory kán spannend zijn. … [Lees meer...]
Zo verleid je een agent of uitgever
In dit voorgaande artikel vertel ik op basis van welke overwegingen je een lijst kunt opstellen van uitgevers* en/of agentschappen, die bij jou en je boek passen. Heb je nog niet zo’n lijst, lees dat artikel dan eerst. Oké, je hebt nu dus een lijst van favorieten. Nu moet je die nog overtuigen dat jij en je boek de moeite waard zijn om tijd, moeite en geld in te investeren. Je moet ze dus verleiden. Zoveel uitgevers, zoveel zinnen Zoek op de website van de uitgever op hoe ze je manuscript willen ontvangen. Sommige uitgevers willen het op papier, andere digitaal. Sommige vragen om het hele manuscript, andere om alleen het eerste … [Lees meer...]
Ontstresshulp voor de feestdagen
December is (in potentie) een leuke maand, met veel liefde, samenzijn, lekker eten en drinken, en je weer beseffen hoe belangrijk je dierbaren voor je zijn. (En soms ook zwelgen in belachelijke hoeveelheden drank en voedsel, opgeprikte diners met moeizame familierelaties en opgelegde gezelligheid, cat- en dogfights die je al zag aankomen, en de onvermijdelijke vuurwerkslachtoffers – menselijk en dierlijk. Maar ik hou het nu graag positief. 🙂) December is ook een drukke maand, waarbij schrijven aan je boek en zelfs lezen in het gedrang komt. Ook schrijftips tot je nemen en toepassen is iets wat tijdnoodgedwongen vaak naar het volgende jaar … [Lees meer...]
- « Vorige pagina
- 1
- …
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- …
- 20
- Volgende pagina »