Er zijn veel boeken die draaien om de vraag ‘krijgen ze elkaar’ (meestal wel). Maar romantische liefde heeft meer mogelijkheden dan alleen als hoofdplot; liefdesverwikke-lingen zijn ook uitstekend te gebruiken als subplot. Want in elk genre, of het nu avontuur, SF of een keiharde thriller betreft, kan een love interest een flinke boost aan je verhaal geven, met conflicten, misverstanden en geheimen. Dat kan ook op andere manieren, maar dit soort complicaties komen altijd voort uit menselijke relaties, en daarbij is liefde vaak de meeste emotionele en interessantste. Er staat domweg meer op het spel.
Dit geldt overigens voor álle soorten liefde; ook die voor je kind, familie, vrienden, huisdier, noem-maar-op (en zelfs eigenliefde), maar in dit artikel beperk ik me tot de romantische vorm.
Liefde
Romantische liefde dus. Wat is liefde?
Liefde is magneet en lijm. Verslavender dan drugs, obsederender dan macht. Een emotie die je zwakker kan maken dan een pasgeboren vogeltje en tegelijkertijd sterker dan de zwaartekracht (want je zweeft in de wolken).* Liefde kan een held van je maken. Maar ook een idioot.
Liefde is echte passie.
* Eigenlijk heb ik het hier over verliefdheid, maar voor ons doel maakt dat niet uit. En wie zal zeggen wanneer verliefdheid echte liefde is.
Uit Jaap Fischers Sprookje:
En liefde is niet houden van
Je kan van zoveel vrouwen houwen
Je kan met zoveel vrouwen trouwen
Als je er wat in ziet
Maar liefde is dat niet.
(Hier de complete songtekst.)
Bestaat echte liefde? Jaap Fischers liedje heeft de omineuze titel ‘Sprookje’. 😮
Maar poëzie en gefilosofeer over liefde laten we nu voor wat het is om ons te focussen op hoe je liefde en romantiek kunt gebruiken in je boek, in de gedaante van de love interest.
De rol van de love interest
Liefde verandert je. Liefde kan een goed mens slecht maken en een slecht mens goed. Het kan je personage drijven tot misdaad: hij** kan doden uit liefde. Dat maakt de love interest tot een goed van pas komend personage.
De love interest in je verhaal is een katalysator: hij zet dingen in werking. Hij kan de drijvende kracht zijn achter de ontwikkeling van je hoofdpersoon. Hij kan hem dwarsbomen in zijn pogingen te krijgen wat hij wil; de hoofdplot van je verhaal. Want als je protagonist op de love interest jaagt (wanhopig jaagt; des te prangender) wordt hij weggelokt van zijn oorspronkelijke doel.
Hoe dan ook, de love interest maakt het leven van je protagonist ingewikkelder.
Karakterontwikkeling
De love interest is bij uitstek degene die het ware karakter van je hoofdpersoon kan laten zien. Hij graaft in de psyche van je protagonist, delft verborgen trekjes op, voegt hier wat groeistoffen toe, haalt daar wat grootmoedigheid weg, en legt dirty little secrets in al hun lelijkheid bloot.
Een uitstekende handlanger dus voor jou als schrijver om je hoofdpersoon gelaagdheid te geven, kwetsbaar te maken en te laten groeien. Liefde kan het beste uit hem halen. Of juist het slechtste. 🙃
“Love sick”, Banksy
Kill your darling
Als ergens in je verhaal je hoofdpersonage zijn zo wanhopig begeerde geliefde verovert, ben jij een mooie bron van worsteling en andere narigheid kwijt. Je kunt met dit dilemma twee dingen doen.
1: Hoezeer je het je arme held ook gunt, ze krijgen elkaar lekker niet (tenzij aan het einde).
2: Je kunt hem ook wél (kortstondig) geluk schenken, maar dat gebruiken om zijn himmelhoch jauchzend om te zetten in zum Tode betrübt. Heel gemeen: door de love interest zonder erbarmen om zeep te helpen (of hem op een andere manier af te pakken). Dat geeft je lezers een flinke schok. En het kan je held tot actie aanzetten (wraak!)
Voorbeeld van een gekillde darling (SPOILER ALERT): in de Inspector Lynley mysteries streek thriller- en detectiveschrijver Elizabeth George over haar hart en liet haar hoofdpersoon Thomas Lynley trouwen met zijn grote liefde. Big mistake: het haalde alle spanning, emotie en drive uit de verhalen weg. Gelukkig zag de schrijfster dat zelf ook en maakte ze korte metten met dat gelukkige maar saaie leven door vrouw en ongeboren kind te laten sterven. Auw!
Ik wens je veel liefdevolle schrijverij!
PS: Meer lezen over hartstocht, passie, erotiek en meer kun je hier. Hier kun je dit artikel als podcast luisteren. En meer over personages, karaktertypen en rollen vind je hier.
** Als altijd bedoel ik met ‘hij’ en ‘hem’ ook ‘zij’ en ‘haar’.