In een eerder artikel vertelde ik je over wat het inciting moment is, wanneer je het kan laten optreden en hoe groot of juist klein het kan zijn. Maar er is meer over te vertellen, dus hier is artikel nummer 2.
Om je geheugen even op te frissen: het inciting moment is de gebeurtenis dat de plot in beweging zet: het probleem of conflict meldt zich en het verhaal begint nu echt; als een vliegtuig dat de neus opheft en loskomt van de grond. The point of no return. In het eerste artikel vind je een paar voorbeelden van het inciting moment in boeken en films.
Een effectief inciting moment maakt je lezer begerig naar wat er verder gaat gebeuren.
Met welke ingrediënten kun je zo’n effectieve plotstart bereiden? Ik geef je er hier drie.
In media res
‘In media res’ is een techniek waarbij je je boek begint met een spannend deel van het verhaal*, meestal ergens in het midden. Je trekt je lezer zo direct het verhaal in; denk aan de meeste James Bondfilms. Na die scène maak je bijvoorbeeld via flashbacks en dialogen duidelijk wat daaraan vooraf is gegaan. Wat ook kan is je volgende scène laten terugkeren naar het begin van het verhaal met een hoofdstuktitel als bijvoorbeeld: ‘Elf maanden eerder’.
Een scène in media res hoeft niet het inciting moment te zijn; het kan zich ook ergens verderop in het verhaal afspelen, dus na het inciting moment. Kijk maar weer naar die James Bondfilms, als 007 bijvoorbeeld in een val van de slechterik loopt; het inciting moment heeft zich dan al voorgedaan. Maar je kunt het wel voor je inciting moment gebruiken – zolang die maar spannend genoeg is om je lezer nieuwsgierig te maken. Want dat is de belangrijkste taak van de scène waarmee je boek begint.
Roep vragen op
Laat je inciting moment vragen uitlokken die ervoor zorgen dat je lezer verwachtingsvol verder leest voor de antwoorden. Je hoeft er niet een echte cliffhanger van te maken, maar als je bijvoorbeeld je protagonist nietsvermoedend laat thuiskomen, wil je lezer wel weten hoe dat lijk in haar bed is aanbeland.
Urgentie
Confronteer je protagonist met iets wat ze niet kan ontwijken. Iets wat haar leven verandert, ontregelt, en waar ze iets aan móét doen. Ze komt er bijvoorbeeld achter dat haar ‘doodgeboren’ kindje van zoveel jaar geleden, in werkelijkheid is verkocht aan een kinderloos echtpaar. Alive and kicking. Dan gaat ze op zoek naar haar kind. Of ze ontdekt dat ze de tot dusver onbekende dochter van een miljardair is. Dan gaat ze op zoek naar pa. Of de notaris die het testament van haar overleden miljardairsvader opleest, vertelt haar dat die haar vader niet is, waardoor ze niets erft en ze berooid op straat komt te staan. En wat dan?
Let wel: het inciting moment kan in plaats van zoiets groots, ook iets kleins zijn; een onopvallend inciting moment, maar wel iets met grote gevolgen. Lees deze paragraaf van het eerste artikel.
Veel plezier met je boeiende inciting moment!
Meer lezen over boeiend schrijven? Dat kan hier.
En hier kun je de podcast luisteren
* Het begin van het verhaal is niet per se ook het begin van het boek; je boek is de vorm waarin je verhaal zijn weerslag vindt in tekst.