Je hebt de eerste versie van je boek grondig onder handen genomen (en daarna versie twee, en drie, en …). Nu nog een goeie titel* en dan… PUBLICEREN!
Uhm… ja, natuurlijk. Graag! Maar hoe dan?
Ga je zelf publiceren of ga je proberen een uitgever zover te krijgen dat hij jouw boek in het lezersuniversum introduceert?
Of ga je, in het laatste geval, een agentschap zoeken? Hierover in een later artikel meer.
Zelf doen of laten doen?
Voor beide opties, een selfpubber worden of een uitgeverij inschakelen, is wat te zeggen. Elke optie heeft voordelen en nadelen. Wat voor jou de beste keuze is, is helemaal afhankelijk van je situatie en je voorkeuren.
Zelf doen
Voor self publishing moet je alles zelf uitzoeken (maar: leve internet!) en het kost geld, maar je bent wél volledig je eigen baas. Het helpt absoluut als je een beetje – of veel – kaas gegeten hebt van zaken als redactie, vormgeving, opmaak, drukwerk, marketing, promotie, distributie en dergelijke. Want er komt nogal wat bij kijken.
Met een e-book heb je het op een paar gebieden makkelijker, maar ook daar zijn marketing, promotie en distributie nodig. Tenminste, als je wil dat je boek gelezen wordt.
Boekpromotie
Vergis je niet in de moeite die het kost om je boek als onbekende schrijver (goed) verkocht te krijgen, zonder hulp van een uitgever. Een groot netwerk en naamsbekendheid in schrijf- en leeskringen helpt, en anders moet je die snel gaan opbouwen. Maar de concurrentie is gigantisch en onbekende schrijvers worden zo’n beetje door bekende schrijvers onder de voet gelopen. Je boek in je plaatselijke boekwinkel(s) krijgen lukt waarschijnlijk wel, mits je daar vaak genoeg je gezicht laat zien. Maar landelijke dekking is hondsmoeilijk.
Wat goed kan helpen is als je een (liefst bekende) schrijver of populaire blogger op boekengebied kunt overhalen je boek te lezen en daar een ronkende recensie over te schrijven. Bij voorkeur op tijd om die op de achterflap van je boek te plaatsen.
Hulp bij je publicatiequeeste
Zelf publiceren is de laatste jaren sterk in opkomst, en dat heeft er ook voor gezorgd dat je voor heel veel (zo niet alles) coaches, adviseurs en andere professionals kunt inschakelen. Uiteraard doen die het niet gratis. Maar misschien kun je een deal maken dat je ze betaalt in de vorm van een percentage van de opbrengst van je boek.
Voordelen
Groot voordeel van self publishing: je hoeft niet achter een uitgever aan te jagen, wat misschien wel, maar misschien ook niet lukt. Plus dat je alles zelf bepaalt.
En nog een voordeel: alles wat je met je eenmaal uitgegeven boek verdient, is voor jou. Voor het geld doe je het natuurlijk niet (toch?), maar het is wel leuk meegenomen.
Laten doen
Een uitgever neemt je al het werk uit handen – deels. Een uitgever heeft mensen die je helpen met de laatste verbeterpuntjes in je tekst, en ze weten van de hoek en de rand wat vormgeving, opmaak, drukwerk, het tijdstip van publicatie, marketing, distributie e.d. betreft. Maar als hun ideeën daarover niet helemaal of zelfs helemaal niet stroken met de jouwe, wordt het lastig.
Boekpromotie
Promotie van je boek doen ze ook. Maar jij bent niet de enige onder hun hoede. Je moet dus hun aandacht delen. Daar komt bij dat hun prioriteiten niet altijd overeen zullen komen met de jouwe.
Uitgevers verwachten van schrijvers dat ze zelf ook een hoop aan boekpromotie doen: dat je goed zichtbaar bent op sociale media, dat je lezingen houdt in boekwinkels en bibliotheken, en mensen zo enthousiasmeert voor je boek.
In principe geldt dat je hiervoor hetzelfde moet doen als een selfpubber (zie boven), maar dan met steun en advies van je uitgever.
Voordelen
Voordeel van een uitgever is ook dat je niets (aan geld) hoeft te investeren om je boek gepubliceerd te krijgen. Maar uitgeverijen doen hun werk ook niet voor niets, dus je ‘betaalt’ achteraf met een deel van de opbrengst van je boek. Min of meer standaard is dat je per verkocht exemplaar 10% krijgt van de verkoopprijs ex BTW. Maar het kan ook minder zijn. Dat kún je natuurlijk opvatten als een extra stimulans om van jouw boek een bestseller te maken – 10% van heel veel is nog steeds heel veel. 😉
Ik wens je veel succes, welke keus je ook maakt!
Liever luisteren? Dat kan hier.
Meer lezen over wat er allemaal te doen is als je boek af is? Dat kan hier.
* Over titels en andere zaken rondom je boek volgen nog artikelen.