Wij leven in tijden van E (e-commerce, e-marketing, e-nog-veel-meer) en I (internet en alle andere digitale midden die ons ten dienste staan).
Ons huidige tijdperk biedt vrijwel oneindige toegang tot contact en communicatie. Dat geeft je mogelijkheden om je boek onder de aandacht te brengen op manieren die vroeger ondenkbaar waren.
Zoals bijvoorbeeld de boektrailer.
Een boektrailer kun je zien als de filmversie van je achterflap. Het is een prima manier om je boek in de schijnwerpers te zetten. Dat geldt niet alleen voor non-fictie maar zeker ook voor fictie. Met beeld en geluid kun je directer dan met tekst sfeer en emotie neerzetten, en romans, thrillers en andere fictiegenres drijven immers op sfeer en emotie. Zo kun je potentiële lezers direct bij hun kladden pakken.
Ook als je boek nog niet af is kun je een boektrailer inzetten. Bijvoorbeeld om een uitgever geïnteresseerd te krijgen.
Zelfs als je boek nog helemaal niet geschreven is, maar je hebt wel een geweldig idee en je wil een jaar vrij nemen om het te schrijven, dan kun je een boektrailer gebruiken voor bijvoorbeeld crowdfunding. Hoef je niet als een 19e-eeuws, straatarm, aan de vliegende tering lijdend schrijvertje op een ijskoud, tochtig achterkamertje hongerig aan je magnum opus te werken. 😉
Vorm en inhoud
Je kunt je boektrailer maken als een trailer voor een film, waarbij je spannende, aangrijpende of cruciale scènes uit je boek in bewegend beeld vertaald.
Je kunt ook je toekomstige lezer in de huid van je hoofdpersonage laten kruipen en hem/haar door diens ogen te laten kijken.
In welke vorm je je boektrailer giet, is afhankelijk van het genre. Een psychologisch drama vraagt een andere vorm dan een gruwelijke thriller, urban fantasy of een jeugdboek.
Laat je inspireren door wat je op YouTube vindt. Een paar voorbeelden:
IJzingwekkend is niet alleen het boek maar ook de boektrailer van Hex, Thomas Olde Heuvelts door Stephen King himself aangeprezen donkere thriller. Gelardeerd met humor maar direct weer terugkerend naar de duistere toon van het boek. Compleet met cliffhanger. Een trailer als deze laat je naar de winkel rennen om het boek te kopen.
Een ander bloedstollend boek is Frenesie van Elena Machetti; de bijbehorende net zo bloedstollende trailer geeft steeds een glimp van gruwelen. Het boek heeft blijkens de aftiteling als thema rape revenge.
Een goed voorbeeld van een professioneel gemaakt boektrailer is die van Incognito.
Dit zijn drie voorbeelden van loeispannende boeken. Boektrailers kunnen echter net zo goed worden toegepast voor boeken die minder bloedstollend maar daarom niet minder boeiend zijn.
Het beeld hoeft niet altijd bewegend beeld te zijn en het geluid geen spraak. Twee voorbeelden daarvan zijn de boektrailer van Vele hemels boven de zevende, van Griet Op de Beeck, en die van De eerste vrouw, van Susan Smit.
Je kunt ook een mix maken van bewegend en stilstaand beeld, zoals de trailer van Lieveling, de debuutroman van Kim van Kooten, die met een onheilspellende scène begint en dan overgaat naar een aangrijpende tagline in tekst.
Een heel andere vorm heeft de boektrailer van Anna Enquists roman De verdovers, waarin de schrijfster over haar boek verteld en beelden van haar worden afgewisseld met momentopnamen van scènes.
Ook jeugdboeken lenen zich goed voor een boektrailer. Marcel van Driels Superhelden.nl is een serie én een game voor kinderen. De trailer is net zomin als de boeken kinderachtig.
Zelf maken of uitbesteden?
Er zijn diverse bedrijven en bedrijfjes die je boektrailer kunnen maken of je daarmee kunnen ondersteunen, maar je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Op YouTube vind je veel How To’s van vloggers en schrijvers, maar ook van professionele makers.
Ook uitgevers laten vaak een boektrailer maken voor hun schrijvers. Waarschijnlijk is je in sommige boektrailers een uitgeverslogo opgevallen. Dus als je in de gelukkige omstandigheden komt dat je een uitgever voor je boek vindt, is dat ook een optie.
Of je je boektrailer laat maken of het zelf doet, het is altijd belangrijk dat je in de gaten houdt dat de trailer doet wat het moet doen.
Het doel van je boektrailer is dat mensen je boek gaan lezen. Die potentiële lezers hebben meer te doen en worden voortdurend afgeleid door andere aandachttrekkers. Ze hebben daardoor een korte aandachtspanne. Zorg dus dat je in maximaal 3 minuten laat zien wat voor soort boek het is en welk genre, en wat het overkoepelende thema is: waar gaat het over.
Kijk uit voor te veel tekst. Het is tenslotte film; sfeer en emotie moeten met name van het beeld en geluid komen. Die beelden kun je afwisselen met korte stukjes tekst. Maar schrijf geen complete flaptekst in je boektrailer. In het afsluitende beeld van het filmpje kun je wel meer tekst geven: zoals de naam van de schrijver (jij dus 🙂 ), de verwachte datum van publicatie, de uitgever, het ISBN, en een link naar de site voor het boek of de crowdfundingsite.
Zorg ervoor dat beeld en geluid kloppen, met je boek en met elkaar, en dat ze de boodschap overbrengen. Zorg ook dat je filmpje niet amateuristisch overkomt. Besteed er tijd en aandacht aan, laat anderen ernaar kijken voordat je het online zet en schakel eventueel een professional in. Een slechte boektrailer is antireclame voor je boek.
Tools
Er zijn diverse programma’s waarmee je je boektrailer kunt maken. Een greep:
- iMovie, voor Apple. Niet gratis maar goedkoop: 5 euro voor de iOS-app, 15 euro voor macOS.
- Adobe After Effects. Dit programma neem je af als abonnement, vanaf 12 euro per maand. Niet zo goedkoop dus, maar het is een uitgebreid programma waar je veel mee kunt. Daardoor is er wel een leercurve. Je kunt eerst een proefversie proberen.
Dit zijn er maar twee, maar als je erop googelt, vind je er nog veel meer.
That’s all, folks!
PS: meer lezen over spannende, nieuwe ontwikkelingen? Dat kan hier